Ποιος είναι ο ρόλος της Ισλαμικής Τζιχάντ στην [τωρινή] Ιντιφάντα;

Της Άσμα Αλ Γουλ

 

Το κίνημα της Ισλαμικής Τζιχάντ στη Γάζα έχει οργανώσει συγκεντρώσεις και άλλες μη στρατιωτικές δραστηριότητες για να δείξει την αλληλεγγύη του με την ιντιφάντα στη Δυτική Όχθη και την Ιερουσαλήμ.

Μέσα στον τελευταίο μήνα, η Ισλαμική Τζιχάντ έχει οργανώσει πάνω από εννιά συγκεντρώσεις στη Λωρίδα της Γάζας προς υποστήριξη της Ιντιφάντα που ξεκίνησε στις αρχές Οκτώβρη στην Ανατολική Ιερουσαλήμ και τη Δυτική Όχθη. Στο παρελθόν, το κίνημα συνήθως οργάνωνε συγκεντρώσεις μαζί με άλλες παλαιστινιακές παρατάξεις, όπως η Χαμάς και το Λαϊκό Μέτωπο για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης (PFLP). Οι τωρινές συγκεντρώσεις που οργανώνονται ανεξάρτητα, δεν αποτελούν μέρος κάποιας στρατιωτικής πρωτοβουλίας ή κάποιας συνοριακής αντιπαράθεσης, αλλά στην πραγματικότητα πηγαίνουν πέρα από κάθε ισραηλινή γραμμή οριοθέτησης, για να υποστηρίξουν και να δώσουν ενέργεια στην ιντιφάντα από μακριά. Για παράδειγμα, μια συγκέντρωση ονομάστηκε Παρασκευή των Μαρτύρων της Χεβρώνας, κάτι που αντικατοπτρίζει επίσης την πρακτική που έχει υιοθετήσει η οργάνωση να ονοματίζει ανεξάρτητα τις πορείες που γίνονται κάθε Παρασκευή.

 

Ο Χάλεντ Αλ Μπατς, ένας ηγέτης της Ισλαμικής Τζιχάντ, λέει στο Αλ Μόνιτορ: «Δεν υπάρχει σύγκρουση κατά μήκος γραμμών κατοχής στη Λωρίδα της Γάζας, σε αντίθεση με τη Δυτική Όχθη, καθώς δεν έχουμε σημεία ελέγχου (τσεκπόιντς) όπως στην Τουλκάρεμ και την Ταρκουμία (όπου λαμβάνουν χώρα συγκρούσεις). Θεωρούμε το κίνημά μας πολιτικό, όχι στρατιωτικό».

 

Ο εκπρόσωπος του κινήματος, Νταούντ Σιχάμπ, καθισμένος στο γραφείο του στην Πόλη της Γάζας, λέει: «Είναι λάθος να μιλάμε για εκτοξεύσεις ρουκετών από τη Λωρίδα της Γάζας τώρα. Ας αφήσουμε την ιντιφάντα να συνεχίσει την πορεία της, μέσα στο πλαίσιο της λαϊκής αντίστασης». Προσθέτει ωστόσο: «Αλλά θεωρητικά, δεν έχουμε αποκλείσει τη χρήση όπλων, καθώς βρισκόμαστε στην καρδιά μιας αντιστασιακής δράσης. Θα πάρουμε τα όπλα την κατάλληλη στιγμή».

 

Ο Μπατς επιβεβαιώνει αυτήν την προοπτική λέγοντας: «Είναι λάθος να πιστεύει κανείς ότι η Γάζα φοβάται. Η αντίσταση απλά σέβεται το τωρινό στάδιο και τις απαιτήσεις του». Και συνεχίζει: «Στο κίνημα της Ισλαμικής Τζιχάντ, υποστηρίζουμε αυτήν την ευρεία μορφή αγώνα και ιντιφάντα στην Ιερουσαλήμ και τις πόλεις της Δυτικής Όχθης. Υποστηρίζουμε επίσης τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται, συμπεριλαμβανομένης της σφεντόνας και της πέτρας, του καψίματος ελαστικών και της χρήσης μαχαιριών. Αυτές είναι μορφές μαζικής λαϊκής αντίστασης, και τις σεβόμαστε και τις υποστηρίζουμε, καθώς παίζουν τους απαιτούμενους ρόλους».

 

Ο Μπατς υπογραμμίζει ότι οποιαδήποτε μεταβολή της τωρινής μορφής αντίστασης θα εξαρτηθεί από τις πρακτικές που θα ακολουθήσει το Ισραήλ. Για παράδειγμα, στην περίπτωση μαζικών σκοτωμών, θα υπάρξει στρατιωτική απάντηση. Ο Μπατς επισημαίνει: «Εάν εμάς, ο κόσμος, μας ζητήσει να αλλάξουμε την τωρινή μορφή αντίστασης, τότε είμαστε έτοιμοι να το κάνουμε. Αλλά πιστεύουμε ότι η ιντιφάντα προς το παρόν παίζει το ρόλο της καθώς έχει καταφέρει να αναδείξει την τρέλα του Ισραήλ, ιδιαίτερα όσον αφορά τα σχόλια του [πρωθυπουργού Μπέντζαμιν] Νετανιάχου για το Ολοκαύτωμα. Προκάλεσαν διεθνείς επικρίσεις».

 

Ο Σιχάμπ λέει ότι, κατά την άποψή του, το Ισραήλ προσπαθεί να βγει από την τωρινή κρίση προσφεύγοντας σε μια στρατιωτική κλιμάκωση εναντίον της Γάζας, αλλά η Ισλαμική Τζιχάντ θέλει να αρνηθεί στο Ισραήλ οποιαδήποτε δικαιολογία για κλιμάκωση. «Ο κόσμος θα δει πως η συμμετοχή της Ισλαμικής Τζιχάντ στις στρατιωτικές ικανότητες δεν περιορίζεται στις ρουκέτες», λέει ο Σιχάμπ. «Εάν το Ισραήλ προσφύγει στην κλιμάκωση, τότε θα είμαστε οι πρώτοι που θα απαντήσουμε στις επιθέσεις. Σε αυτήν την περίπτωση, η εκεχειρία που το Ισραήλ δεν σεβάστηκε θα έχει πραγματικά χάσει κάθε αξία, αλλά μέχρι στιγμής θέλουμε να διατηρήσουμε την ιντιφάντα σε ένα λαϊκό πλαίσιο. Οι ρουκέτες είναι ένα εργαλείο της αντίστασης, και η αντίσταση γνωρίζει πότε θα πρέπει οι ρουκέτες να χρησιμοποιηθούν. Εμείς, στο κίνημα της Ισλαμικής Τζιχάντ, δεν είμαστε οπαδοί του πολέμου».

 

Οι πρόσφατοι τίτλοι των πρωτοσέλιδων της Αλιστικλάλ, της δεκαπενθήμερης εφημερίδας της Ισλαμικής Τζιχάντ, έχουν εστιάσει στο στόχο του κινήματος για μια καθαρή και οργανωμένη επίδειξη υποστήριξης προς την ιντιφάντα. Για παράδειγμα, ο τίτλος του πρωτοσέλιδου στις 15 Οκτωβρίου έλεγε «Ιντιφάντα της Ιερουσαλήμ: Αντισταθείτε! Τα χέρια σας είναι δυνατά σαν τυφώνας!». Το ίδιο τεύχος περιλάμβανε την φωτογραφία δύο νεαρών να πετούν πέτρες και άλλους 12 τίτλους για άρθρα που ανέλυαν τα τωρινά γεγονότα. Ένας τίτλος για την έκδοση της 5ης Νοεμβρίου έλεγε: «Η θέληση του λαού».

 

Το μήνυμα της Ισλαμικής Τζιχάντ είναι ταυτόχρονα ξεκάθαρο και δυνατό στον τύπο, το διαδίκτυο και το ραδιόφωνο. Ο ραδιοφωνικός σταθμός Αλ Κουντς που πρόσκειται σε αυτήν, έχει μεταδώσει πάνω από 33 ρεπορτάζ για την ιντιφάντα, σε 40 μέρες. Αυτές οι ενέργειες συμπληρώνουν ένα σύνολο από άλλες πολιτικές δραστηριότητες και δραστηριότητες ανύψωσης του ηθικού που έχουν οργανωθεί από το κίνημα.

 

Ο Μπατς σημειώνει: «Εκδηλώσεις οργανώνονται καθημερινά από το κίνημα της Ισλαμικής Τζιχάντ. Αυτές συμπεριλαμβάνουν πορείες για την υποστήριξη της ιντιφάντα σε όλα τα διαμερίσματα της Λωρίδας της Γάζας. Επίσης, έχουμε ζητήσει από τον κόσμο να υψώσει τη σημαία της Παλαιστίνης και να φορέσει την παλαιστινιακή μαντήλα. Έχουμε ακόμα οργανώσει κοινές συναντήσεις με τις παλαιστινιακές παρατάξεις, συμπεριλαμβανομένης της Χαμάς και της Φατάχ, και έχουμε συστήσει μια ειδική επιτροπή που αποτελείται από τις εθνικές και ισλαμκές παρατάξεις για να παρακολουθούμε τις δραστηριότητες που αποσκοπούν στην υποστήριξη της ιντιφάντα».

 

Τόσο ο Σιχάμπ όσο και ο Μπατς, λένε στο Αλ Μόνιτορ ότι η νεολαία του κινήματος είναι στην καρδιά της ιντιφάντα. Ήταν ο Μουχάνατ Αλ Χάλαμπι, ένα μέλος της Ισλαμικής Τζιχάντ, που ξεκίνησε την ιντιφάντα με μια επίθεση με μαχαίρι και πυροβολισμούς, στις 3 Οκτωβρίου. Ο Σιχάμπ λέει: «Σε μια και μόνο νύχτα [7 Οκτωβρίου], 21 νεαροί από τα στελέχη της Ισλαμικής Τζιχάντ, συνελήφθησαν, συμπεριλαμβανομένων 17 νέων από την πόλη της Χεβρώνας». Υπογραμμίζει ότι η ιντιφάντα δεν έχει παρατάξεις και κόμματα, με τους νέους από διαφορετικές πολιτικές παρατάξεις να επιδεικνύουν πλήρη ενότητα.

 

Ο Χασάν Άμπντο, ένας πολιτικός αναλυτής με στενούς δεσμούς με την Ισλαμική Τζιχάντ, λέει ότι το κίνημα απορρίπτει την στρατιωτικοποίηση της ιντιφάντα, αλλά είναι υπέρ του εξοπλισμού των Παλαιστινίων. Εξηγεί στο Αλ Μόνιτορ ότι το να έχουν όπλα είναι διαφορετικό από την στρατιωτικοποίηση, καθώς δημιουργεί ένα πιο ασφαλές περιβάλλον, που εμποδίζει την επέκταση των εποικισμών και αποτρέπει την ολοκληρωτική κατάληψη της Δυτικής Όχθης και της Ανατολικής Ιερουσαλήμ από το Ισραήλ.

 

Υπογραμμίζει ότι μια στρατιωτική παρέμβαση και η εκτόξευση ρουκετών θα μπορούσε να αποδυναμώσει την ιντιφάντα, η κύρια δύναμη της οποίας έγκειται στη Δυτική Όχθη και την Ιερουσαλήμ. Θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε μια κλιμάκωση και έναν πιθανό πόλεμο στη Γάζα, που θα αποσπούσε τα φώτα της δημοσιότητας από τη Δυτική Όχθη.

 

«Το κίνημα της Ισλαμικής Τζιχάντ εκπροσωπείται ευρέως στην ιντιφάντα και οργανώνει διάφορες πορείες. Επίσης, είναι νέοι από το κίνημα που ξεκίνησαν τις επιχειρήσεις με μαχαίρια, συγκεκριμένα ο Χάλαμπι και ο Μοάταζ Χιτζάζι. Η Ισλαμική Τζιχάντ ήταν το μόνο κίνημα που χρησιμοποίησε τη λέξη «ιντιφάντα» από την πρώτη στιγμή, αντί για «λαϊκό ξεσηκωμό».», λέει ο Άμπντο.

 

Κείμενο μεταφρασμένο από το Al Monitor

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: